تحلیل انتقادی سیاست‌ها و خط مشی‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی

در اینجا سعی می‌کنیم با نگاهی کارشناسانه و علمی به نقد و بررسی سیاست‌ها و خط مشی‌های دولت و سازمان‌های دولتی بپردازیم و مشاورانی امین و منصف برای ارائه‌ی توصیه‌های سیاستی باشیم

تحلیل انتقادی سیاست‌ها و خط مشی‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی

در اینجا سعی می‌کنیم با نگاهی کارشناسانه و علمی به نقد و بررسی سیاست‌ها و خط مشی‌های دولت و سازمان‌های دولتی بپردازیم و مشاورانی امین و منصف برای ارائه‌ی توصیه‌های سیاستی باشیم

در اینجا سعی می‌کنیم با نگاهی کارشناسانه و علمی به نقد و بررسی سیاست‌ها و خط مشی‌های دولت و سازمان‌های دولتی بپردازیم و مشاورانی امین و منصف برای ارائه‌ی توصیه‌های سیاستی باشیم

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۰۴
مرداد

مسئله‌ی ما با دانشگاه چیست؟

محمود ناصری

رشد علمی در ایران بعد از انقلاب اسلامی، بسیار چشم‌گیر بوده است؛ از توسعه‌ی ظرفیت کمی مراکز تحصیلات تکمیلی تا تعداد کتب و مقالات علمی منتشر شده، که هنوز هم هر سال، از رشد مثبت برخوردار است. نتایج این توسعه‌ی علمی، اکنون به وضوح در صنعت و شهرسازی و خدمات شهری و صنایع دفاعی و نظامی و هوافضا و... ظاهر شده و همچنین خود را در ادبیات مورد استفاده‌ی مدیران در لایه‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری کشور نشان می‌دهد. اکثر دانش‌آموزان با هدف راه‌یابی به دانشگاه درس می‌خوانند و اغلب دانشجویان در تلاشند تا تحصیلات تکمیلی خود را کامل کنند. این توسعه‌ی علمی، به جامعه نیز شکل جدیدی داده و خانه‌ها و محله‌ها و مراکز تفریحی و بازارها و بیمارستان‌ها و... را به صورت مدرن شکل داده است. تفاوت معماری سنتی با معماری جدید، غذاهای سنتی با غذاهای روز، تفریح‌های جدید با تفریح در گذشته و... کاملاً آشکار است.

۰۲
مرداد

فهم و آموزش علوم انسانی

مهدی مظفری نیا

ما در آموزش علوم انسانی در ایران با وضعیتِ دشوارِ نه راه پیشی و نه راه پسی، مواجهیم. اگر غایت علوم انسانی را وصول به وضعیت توسعه‌یافتگی قلمداد کنیم، از آنجایی که وضع تاریخی-اجتماعی ایران با غرب یکسان نیست، علوم انسانی نه در توصیف توانا به شناخت و نه در تجویز ملائم با ارزش‌ها و فرهنگ ماست. بدین سان آموزش علوم انسانی برای پرورش تکنسین‌هایی که بتوانند جامعه را مهندسی کنند با چالش ناکارآمدی روبه‌روست؛ پس کسالت‌آور می‌ماند. به همین جهت و از سوی دیگر اگر غایت آموزش علوم انسانی را تحول در علوم انسانی اخذ کنیم با مسائل عدیده‌ی دیگری مواجه می‌شویم. چه بخواهیم تحول دفعی داشته باشیم (جایگزینی علوم حوزوی به جای علوم دانشگاهی) و چه تحول تدریجی، باید بدانیم که چه چیزی را می‌خواهیم متحول سازیم و چه چیزی را می‌خواهیم جای آن بنشانیم.

۰۲
مرداد

ضرورت اصلاح نحوه‌ی آموزش علوم انسانی در ایران

محمود ناصری

 

«علوم انسانى روح دانش است. حقیقتاً همه‌ى دانش‌ها، همه‌ى تحرکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانى است. علوم انسانى جهت می‌دهد، مشخص می‌کند که ما کدام طرف داریم می‌رویم، دانش ما دنبال چیست. وقتى علوم انسانى منحرف شد و بر پایه‌هاى غلط و جهان‌بینى‌هاى غلط استوار شد، نتیجه این می‌شود که همه‌ى تحرکات جامعه به سمت یک گرایش انحرافى پیش می‌رود.» (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعى از نخبگان و برگزیدگان علمى- 13/7/90)